نيازهاى غذايى كودكان
مترجم:بهاره مهرنژاد
منبع:www.scienzavegetarina.it
گسترش بروز بيمارى هاى عفونى و چاقى در نزد كودكان در چند سال اخير باعث شده تا توجه متخصصان امور بهداشتى بيش از گذشته به سلامت كودكان معطوف شود. از آنجا كه عدم برخوردارى از تغذيه مناسب يكى از عوامل مهم در از بين رفتن سلامتى است، به نظر مى رسد آگاهى از چگونگى تغذيه از بدو تولد نقش مثبتى در جلوگيرى از بيمارى هاى خطرناك در آينده داشته باشد.برخى از والدين در پى تصورات اشتباه خود گمان مى كنند هرچه بيشتر غذا در اختيار فرزندشان قرار دهند، گام بزرگى در سلامت وى برداشته و محبت بزرگى به وى كرده اند در حالى كه سخت در اشتباهند. سوءتغذيه تنها به معنى كمبود مواد مغذى نيست. لاغرى بيش از حد و چاقى مفرط هر دو نوعى از سوءتغذيه به شمار مى روند.
.
مناسب ترين ماده غذايى براى تامين سلامت جسمى- روحى و روانى كودك تا يك سالگى شير مادر است. ۷ ماهگى شروع غذاى كمكى و استفاده از غذاهايى نظير حريره بادام، فرنى، پوره سيب زمينى و سوپ است. غذاى كمكى از روزى يك قاشق غذاخورى شروع و به تدريج به ميزان آن (يك وعده در روز) اضافه مى شود. براى تنوع بخشيدن به غذاى شيرخوار هرروز يك بار نوع غذا و هرچند سه روز يك بار محتويات آن را تغيير دهيد، مثلاً براى تهيه سوپ هر روز از يك نوع غلات (گندم، جو، بلغور) و يا ورميشل پخته و نرم شده استفاده كنيد.
در ماه هشتم مى توانيد سبزى به سوپ اضافه كنيد و ماست به كودك بدهيد. شروع حبوبات و ميوه جات از ماه نهم است. از آنجا كه دستگاه گوارش كودكان هنوز تكامل نيافته از حبوبات سهل الهضم نظير عدس استفاده كنيد. در ماه نهم، خوراندن ميوه تازه فصل به صورت آب ميوه اهميت ويژه اى دارد. آب ميوه را با يك قاشق چاى خورى شروع و كم كم به ۶ قاشق مرباخورى در روز برسانيد.
ماه يازده و دوازده فرصت مناسبى براى خوراندن كته به كودك است ولى همچنان تا پايان ۱۲ ماهگى از دادن غذاهاى اصلى خانواده به وى خوددارى نماييد.پس از يك سالگى غذاى اصلى كودك همان غذاى اصلى خانواده است و شير مادر تغذيه تكميلى آن است كه بايد در زمان تقاضاى كودك به وى داده شود.
توجه داشته باشيد تا قبل از يك سالگى از خوراندن پنير، شير گاو، زرده تخم مرغ، سبزى خام، به ويژه كلم و اسفناج، خربزه، ميوه هاى مغزدار، عسل، حبوباتى نظير نخود و لپه و گوشت و خشكبار خوددارى نماييد زيرا اين مواد در شيرخواران زير يك سال توليد آلرژى غذايى مى كند. ماهى نيز گرچه ماده غذايى بسيار مفيدى است ولى تا پايان سه سالگى توصيه نمى شود.
پس از ۲ ، ۳ سالگى نيز توجه بيشترى به نوع تغذيه فرزندتان نماييد. ميزان مصرف غذاهاى چاق كننده (شير گاو، برنج، گوشت قرمز، كره) را به حداقل رسانده و تا قبل از ۶ سالگى خوردن خوراكى هاى تلويزيونى نظير چيپس و پفك و كيك شكلاتى و كرم دار را در آنها منع نماييد. از ياد نبريد كه اضافه وزن در كودكى ارتباط مستقيمى با بروز بيمارى قلبى و سكته در بزرگسالى دارد، پس بيشتر مراقب كودكان باشيد.